Zdrowie i uroda

Dieta przy zaparciach

Napisany przez easylife

Zaparcia są wyjątkowo uciążliwą dolegliwością polegająca na problemach z wypróżnianiem. Przyczyn tego stanu rzeczy może być wiele: od niewłaściwego trybu życia oraz nieodpowiedniej diety, przez złe nawyki związane z aktywnością fizyczną, a raczej jej brakiem, aż po różnego rodzaju schorzenia.  Bez względu na to, czym spowodowane są zaparcia, odpowiednio zbilansowana dieta może być kluczem do złagodzenia nieprzyjemnych objawów.

 

Zaparcia – przyczyny

Na pozytywny stan naszego zdrowia i dobre samopoczucie wpływa wiele czynników. Zaraz obok sportu zaszczytne miejsce zajmuje zbilansowana dieta. Niezmiernie istotne jest, aby uzmysłowić sobie, że odpowiednio skomponowana dieta jest kluczowa w trosce o zdrowie naszego organizmu.

W dzisiejszych czasach, kiedy większość z nas żyje w ciągłym biegu, rynek przepełniony jest barami typu fast food, a sklepy obfitują w gotowe dania, coraz więcej ludzi skarży się na dolegliwości związane z zaparciami. Z przeprowadzanych statystyk wynika, że na problem zaparć cierpi około 20 procent społeczeństwa, przy czym stosunek kobiet do mężczyzn skarżących się na zaparcia wynosi 2:1. Dodatkowo należy podkreślić, że dolegliwości nasilają się u osób po 65 roku życia. W większości przypadków przyczyną zaparć jest po prostu zły program żywieniowy.




Wielu ludzi szuka pomocy w środkach farmakologicznych, które są kosztowne, szkodliwe i często nie dają pożądanych rezultatów. Przy tego typu leczeniu na ogół dochodzi do zbyt silnego i szybkiego usuwania treści pokarmowych, a w konsekwencji do uszkodzeń przewodu pokarmowego i upośledzenia kurczliwości mięśni jelit. Najskuteczniejszym „lekiem” na problem z zaparciami jest niewątpliwie odpowiednia dieta.

Z medycznego punktu widzenia zaparcia to trudności z oddawaniem stolca i związany z tym dyskomfort ze strony układu pokarmowego, a nawet ból. Najczęstszą przyczyną takich dolegliwości jest spożywanie niedostatecznej ilości płynów i pokarmów ubogich w błonnik oraz siedzący tryb życia.

 

Dieta przy zaparciach

Żywność może działać jak naturalny środek przeczyszczający na kilka sposobów. Tak zwane pokarmy wysokoresztkowe, bogate w substancje włókniste, takie jak otręby czy warzywa, ułatwiają wchłanianie wody i jej zatrzymywanie wewnątrz organizmu. Włókna w postaci błonnika nie podlegają trawieniu, ale pobudzają perystaltykę jelit – ruch w świetle jelita ułatwiający wypróżnianie. Podstawą diety eliminującej i przeciwdziałającej zaparciom są ziarna w postaci pełnoziarnistego pieczywa, kasz, płatków czy otrąb. Niezastąpionym źródłem błonnika są także warzywa – marchew, seler, soja, cieciorka, i owoce – jabłka, śliwki, gruszki. W każdej diecie, nie tylko tej zwalczającej zaparcia, zalecane jest picie około 2 litrów płynów dziennie, najlepiej w postaci niegazowanej wody mineralnej, herbaty lub soków bez dodatku cukru.





W sytuacji problemów z wypróżnianiem warto wypróbować kawę. Filiżanka kawy, najlepiej espresso, łagodnie pobudza pracę jelit. Wypicie kawy powoduje reakcję jelita grubego już po 4 minutach od spożycia i utrzymuje się przez około 30 minut, przyspieszając trawienie.

Przy zaparciach często „jedynym ratunkiem” jest dostarczenie organizmowi bakterii probiotycznych, które naturalnie zasiedlają przewód pokarmowy, ułatwiając tym samym trawienie treści pokarmowych. Najcenniejszymi źródłami dobroczynnej mikroflory są jogurty, najlepiej te naturalne, kefiry, mleko acidofilne, kaszki i mleka wzbogacone w bifidobakterie z rodzaju Bifidobacterium i Lactobacillus.

Co na zatwardzenie?

Potrzebujesz gotowego przepisu na dietę zapobiegającą zaparciom? Mamy kilka rad co jeść i jak jeść, aby raz na zawsze pożegnać się z nieprzyjemnymi dolegliwościami.

 

  • Spożywaj codziennie produkty z pełnego przemiału (pieczywo razowe lub graham, kasze niełuskane) lub otręby (pszenne, ryżowe).
  • Wprowadź do diety rośliny strączkowe – fasolę, soję, cieciorkę, ciecierzycę.
  • Podjadaj pestki słonecznika i dyni.
  • Zjadaj choć raz dziennie 250g jogurtu, najlepiej naturalnego bez dodatku cukru.
  • Codziennie rano zjedz kilka suszonych śliwek i popij szklanką ciepłej, przegotowanej wody.
  • Jedz codziennie warzywa korzeniowe – ziemniaki, marchewkę, seler.
  • Niech w twojej diecie nie zabraknie również świeżych owoców (pomarańczy, jabłek) oraz naturalnych soków owocowych.

 

 

2 komentarze

  • moim sposobem walki z zaparciami okazały się być czopki eva/qu które działają w ciagu 15min od aplikacji, żadne naturalne sposoby niestety na mnie nie działały

  • mnie dopadły zaparcia przez zbyt szybki tryb życia i złą diete. żadne naturalne sposoby nie pomogły, dopiero wizyta w aptece i dicopeg przyniosły ulgę.

Zostaw komentarz