Zdrowie i uroda

Bieganie dla początkujących – część 1 – przygotowanie

Napisany przez easylife
bieganie dla początkującychPoczątek lata to doskonały moment, aby rozpocząć przygodę z bieganiem. Korzyści płynących z biegania jest naprawdę wiele, począwszy od poprawy kondycji, wzmocnienia mięśni, utrzymania szczupłej sylwetki aż po poprawę samopoczucia oraz odreagowania stresu. Dziś chcemy podzielić się z Wami garścią informacji na temat biegania dla początkujących i jednocześnie zachęcić do joggingu bez względu na wiek, płeć, czy kondycję fizyczną.

Dlaczego warto biegać?

Bieganie zyskało popularność niemal na całym świecie. Nic w tym dziwnego, bowiem sport ten nie wymaga żadnych wybitnych umiejętności, lecz jedynie odrobinę samozaparcia i dyscypliny. Do największych zalet biegania zaliczyć możemy:

Utrzymanie szczupłej i sprężystej sylwetki

Podczas biegania pracuje praktycznie całe nasze ciało, co doskonale wpływa na modelowanie naszej sylwetki oraz wzmocnienie kondycji. Spalamy dużo kalorii, a przy dłuższym wysiłku trwającym ponad 40 minut spala się nasza tkanka tłuszczowa.

Poprawę samopoczucia

Bieganie nie tylko rozluźnia nasze mięśnie, zwłaszcza te znajdujące się na plecach, ale również powoduje wzrost poziomu endorfin, czyli hormonów szczęścia.

Pozytywnie wpływa na zdrowie

Biegając nasz organizm wytwarza więcej limfocytów, które odpowiedzialne są za walkę z infekcjami. Ponadto ten rodzaj ruchu świetnie reguluje poziom cholesterolu, a także zmacania serce.

Strój do biegania

Odpowiedni strój do biegania to niezwykle ważna kwestia  wbrew pozorom nie jest to łatwe zadanie. Strój powinien być przede wszystkim wygodny oraz chronić nas przed kontuzjami. Najważniejsze elementy stroju do biegania to:

Buty do biegania

Obuwie do biegania powinno być lekkie, miękkie i wygodne. Na rynku istnieje szeroki wybór butów do joggingu przeznaczonych dla profesjonalistów.Tego typu obuwie to spory wydatek. Początkujący biegacz może wybrać buty tańsze, które  równie dobrze będą sprawowały się podczas amatorskiego biegu.
Buty do biegania powinny być dopasowane do podłoża, po którym mamy zamiar biegać, aby odpowiednio amortyzowały stopę.Może to być asfalt, miękkie lub różne nawierzchnie. Jeśli nie masz pewności, po jakiej nawierzchni będziesz biegać, wybierz buty uniwersalne, czyli te przeznaczone do różnych nawierzchni.
Dobór rozmiaru buta to kolejna ważna sprawa podczas zakupu obuwia do biegana.  Buty do joggingu powinny bowiem mieć wkładkę o ok. 1cm dłuższą niż nasza stopa, gdyż podczas biegania stopa się przemieszcza w przód.

Odzież do biegania

Odzież, podobnie, jak obuwie, powinna być przede wszystkim wygodna. Strój należy dobierać do warunków atmosferycznych. W sezonie ciepłym spodenki i t-shirt lub top całkowicie wystarczą, natomiast na jesień i zimę warto zainwestować w odzież cieplejszą i chroniącą przed wiatrem oraz opadami atmosferycznymi. W obydwu przypadkach warto postawić na odzież i bieliznę termoaktywną, tzw “oddychającą”.

 Akcesoria do biegania

Akcesoria to głównie dodatki, które mają na celu poprawić komfort biegania. Przydatnym urządzeniem jest zegarek z licznikiem. Obecnie wiele osób korzystających ze smartfonów wykorzystuje w trakcie biegania specjalne aplikacje, które mierzą trasę, liczą czas, spalone kalorie oraz pokazują prędkość naszego biegu. To doskonały sposób na kontrolę treningu.
Przydatny może się również okazać bidon na wodę przymocowany pasem biodrowym. Odtwarzacz mp3 z pewnością będzie miłym urozmaiceniem podczas biegania. Jeśli zamierzasz korzystać z telefonu to warto zaopatrzyć się w etui w formie opaski na ramię, dzięki czemu sprzęt nie będzie Ci przeszkadzał. Biegając po zmroku koniecznie zakładaj opaski odblaskowe na kostki lub nadgarstki, natomiast podczas biegu w słońcu nie zapomnij o nakryciu głowy oraz okularach przeciwsłonecznych.



W następnej części artykułu podpowiemy, jak przygotować swój plan treningowy, o czym pamiętać podczas biegania oraz jak przygotować dietę biegacza.

Zostaw komentarz