Zdrowie i uroda

Woda – jak ją pić, aby uniknąć odwodnienia organizmu

dieta oczyszczająca
Napisany przez easylife

dieta oczyszczającaO tym, że należy ją pić codziennie wie praktycznie każdy. Jednak nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, jak ogromny wpływ ma na nasz organizm. Woda stanowi bowiem ok.75% naszego organizmu i jest odpowiedzialna za prawidłowy przebieg niemal wszystkich procesów życiowych. Dziś  chcemy przekazać Wam garść informacji na temat wody oraz podpowiedzieć, jak ją pić, aby spełniała swoją funkcję.

Właściwości wody

Jak wspomnieliśmy, woda jest niezbędnym składnikiem naszego organizmu, a jej niedobór może być bardzo groźny dla naszego zdrowia czy nawet życia.  Najważniejsze właściwości wody są następujące:
  • rozpuszcza większość  związków chemicznych
  • reguluje proces trawienia oraz wchłaniania
  • jest niezbędna w procesie oczyszczania organizmu
  • reguluje temperaturę ciała
  • pomaga chronić mózg, gałkę oczną, płód czy rdzeń kręgowy przed urazami
  • jest “smarowidłem” w stawach, łokciach i organach wewnętrznych.

Jak pić wodę, czyli nawadnianie organizmu

Nasz organizm tylko wówczas będzie funkcjonował w prawidłowy sposób, jeśli utrzymamy prawidłowy poziom wody. Należy pamiętać o tym, że w ciągu dnia tracimy ok. 2 litrów wody poprzez wydalanie moczu, kału, potu, a także  w wyniku oddychania. Poziom utraty wody zależy również od naszej aktywności fizycznej, warunków atmosferycznych.
Zaleca się, aby w ciągu doby wypijać ok. 2 litry wody, nie wliczając w to napojów takich jak kawa, herbata czy alkohol.
Jaka woda jest najlepsza do picia? Opinie na ten temat są bardzo różne. Jeśli wybieramy wodę źródlaną, to sięgajmy po tę najlepszej jakości . Źródlane wody z najniższej półki cenowej niewiele różnią się od tzw. “kranówy”, a często też są od niej gorsze.
Najlepszym wyborem będzie woda mineralna nisko zmineralizowana, którą bez obaw możemy pić cały dzień. Wodę wysoko zmineralizowaną pijmy ostrożnie, z umiarem i sięgajmy po nią wówczas, gdy mamy wyraźne do tego wskazania (np. po intensywnym wysiłku fizycznym, który powoduje utratę elektrolitów czy w trakcie rekonwalescencji po chorobie).
Zasady picia wody:
  • w ciągu dnia wypijaj wodę regularnie, spożywając ją małymi łykami (pij częściej, ale w mniejszych ilościach)
  • uczucie pragnienia to znak początku odwodnienia, dlatego należy natychmiast uzupełnić płyny
  • wybieraj wodę niegazowaną, którą bez obaw możesz spożywać przez cały dzień
  • jeśli chcesz zmniejszyć łaknienie, pij wodę ok. 1-20 minut przed posiłkiem
  • nie popijaj posiłków wodą, gdyż w ten sposób dochodzi do zmniejszenia ilości enzymów oraz soków żołądkowych, co utrudnia trawienie
  • wodę możesz pić z dodatkiem cytryny, mięty czy natki pietruszki.

Odwodnienie organizmu i jego objawy

Odwodnienie organizmu to nic innego jak niedobór wody w naszym organizmie.
Czynnikami, które mogą doprowadzić do odwodnienia są:

  • nadmierne spożywanie alkoholu oraz kawy
  • bardzo restrykcyjna dieta
  • biegunka, wymioty, gorączka.
Jego pierwszą oznaką, której absolutnie nie można lekceważyć jest uczucie pragnienia.
Objawy odwodnienia organizmu to najczęściej:
  • silne czucie pragnienia
  • obniżenie wagi
  • nudności, zawroty głowy
  • osłabienie
  • zaburzenia koncentracji
  • suchość w ustach
  • ciemne obwódki wokół oczu
  • w ekstremalnych sytuacjach może dojść do drgawek oraz utraty przytomności.

Pamiętaj!

Miej zawsze pod ręką butelkę wody, po którą możesz w każdej chwili sięgnąć: na biurku w pracy czy przy łóżku.

1 komentarz

  • Podczas normalego funkcjonowania gdy nie występuje nagła utrata płynów picie wody mineralnej wystarczy dla uzupenienia płynów. Podczas ngłej utraty znacznej ilości płynów- duży wysiłek fizyczny, biegunka picie zwykłej wody może nie wystarczyć. W takich przypadkach lepiej zastosować płyny nawadniające z elektrolitami jak np orsalit. Które skuteczniej nawadniają niż zwykla woda oraz uzupełniają elektrolity które wraz z potem czy biegunką równiez tracimy.

Zostaw komentarz