Właściwości oleju w dużej mierze odpowiadają za żywotność amortyzatorów. Bez niego amortyzatory ulegają szybkiemu zużyciu, co przekłada się na obniżenie komfortu jazdy. W celu ochrony układu redukującego wstrząsy należy stosować odpowiednio dobrane oleje, które nie dopuszczają do nadmiernego tarcia pomiędzy różnymi elementami. Co powinno się wiedzieć o oleju do amortyzatorów motocyklowych? Jak dopasować go do posiadanego motoru?
1. Jaki olej do amortyzatorów motocyklowych można stosować?
2. Po co stosuje się olej do amortyzatorów motocyklowych?
3. Co daje dobrze dobrany olej?
4. Oleje syntetyczne czy mineralne – które stosować?
Odpowiedni olej do amortyzatorów to gwarancja ich długiej żywotności i ograniczenia awaryjności motocykla. Dzięki niemu amortyzatory są skuteczniej chronione przed przedwczesnym zużyciem. Dostępne oleje są przystosowane do stosowania w różnych motocyklach, dlatego w celu zapewnienia ich maksymalnej żywotności i wysokiego komfortu jazdy powinno się stosować wyłącznie olej dedykowany do danego motoru. W jaki sposób dobiera się olej do amortyzatorów w motocyklu? Na co zwrócić uwagę przed jego zakupem?
Jaki olej do amortyzatorów motocyklowych można stosować?
Oleje do amortyzatorów dzielą się na syntetyczne, półsyntetyczne i mineralne. Z reguły do intensywnego użytkowania poleca się oleje na bazie związków syntetycznych, których lepkość kinematyczna jest najwyższa. Oleje z wysokim wskaźnikiem lepkości mają lepsze właściwości smarne, gdyż nie ścierają się już po kilku przejażdżkach. Stosowanie preparatów o wysokim współczynniku lepkości zmniejsza koszty serwisowania motocyklu.
Olej do amortyzatorów w motocyklu powinien być przystosowany do zawieszenia motorów drogowych lub off-roadowych, które są narażone na zupełnie inne uszkodzenia i przeciążenia podczas jazdy. Podczas jazdy po drodze amortyzator zużywa się w mniejszym stopniu niż podczas przemieszczania się po bezdrożach. Jazda po błotnistych, leśnych ścieżkach naraża go na kontakt z większą liczbą zanieczyszczeń oraz szybsze zużycie. Wskaźniki lepkości mogą być niższe jedynie, gdy motocykla używa się do jazdy rekreacyjnej po utwardzonych drogach.
Po co stosuje się olej do amortyzatorów motocyklowych?
Zadaniem oleju do amortyzatorów samochodowych jest przede wszystkim ograniczenie tarcia elementów amortyzatora poprzez zapewnianie optymalnego smarowania. Mniejsze tarcie spowalnia proces zużywania się części i sprawia, że ich żywotność ulega wydłużeniu. Olej do amortyzatorów motocyklowych z oferty takiej jak https://www.intermotors.pl/oferta/olej-amortyzatorowy-6411000~9563 wykorzystuje się także w celu chłodzenia części pracujących w trudnych warunkach. Po użyciu płynu z amortyzatorów znikają zanieczyszczenia, które powstają na skutek tarcia.
Stosowanie oleju według wskazań producenta sprawia, że poziom filmu olejowego na amortyzatorze przez cały czas utrzymuje się na optymalnym poziomie. Stosowanie wysokiej jakości olejów sprawia, że podczas jazdy jednośladem odczuwa się mniej wstrząsów. Motocyklista może dzięki temu w pełni skupić się na jeździe i manewrowaniu po bezdrożach, gdyż nie rozpraszają go żadne wstrząsy, skrzypienie i inne oznaki nieprawidłowej pracy amortyzatorów. Warto zaznaczyć, że stosowanie oleju zapewnia właściwą jakość tłumienia wstrząsów w wysokich i niskich temperaturach, dlatego preparat działa skutecznie przez cały rok.
Co daje dobrze dobrany olej?
Dobrze dobrany olej nie dopuszcza do zniszczenia amortyzatorów w motocyklu z powodu intensywnego ścierania elementów tworzących cały układ. Silne tarcie powoduje zużycie się ich powierzchni, a także uszkodzenia innych podzespołów w motorze. Olej o odpowiednich właściwościach i wskaźniku lepkości kinetycznej nie dopuszcza do pojawiania się ognisk korozji. Po jego zastosowaniu motocykl uzyskuje lepszą ochronę przed rdzewieniem. Ponadto jest lepiej chroniony przed ekspozycją na ekstremalnie wysokie ciśnienie. Najlepsze oleje do amortyzatorów testuje się w ciężkich warunkach, np. podczas jazdy sportowej i off-road. Dzięki temu użytkownik motocyklu ma pewność, że może wyruszyć w trasę odpowiednie zabezpieczonym pojazdem bez konieczności częstego dolewania oleju do amortyzatora.
Oleje syntetyczne czy mineralne – które stosować?
Wybór pomiędzy syntetycznym a mineralnym olejem do amortyzatorów powinien zależeć przede wszystkim od typu motocykla i sposobu jego użytkowania. Oleje syntetyczne uznaje się za najlepsze, jednak ich cena jest wysoka. W olejach mineralnych znajdują się z kolei naturalne substancje, które ścierają się szybciej, przez co czas ich działania jest krótszy. Naturalne mieszanki sprawdzają się dobrze przy rzadszym użytkowaniu motocykla. Tańszą alternatywą dla olejów syntetycznych są oleje półsyntetyczne, które zawierają związki syntetyczne i naturalne. Przy wyborze jednego z nich powinno się wziąć pod uwagę przede wszystkim jakość oleju i jego lepkość kinematyczną. Jeśli lepkość jest za niska, tarcie jest zbyt silne. Z tego względu powinno się zwracać szczególną uwagę na ten parametr, by ochronić amortyzator przed zbyt szybkim zużyciem.