Zdrowie i uroda

Zmiana czasu na zimowy a nasze zdrowie

Napisany przez easylife

zegarW nocy z 24 na 25 października 2015 r. następuje zmiana czasu z letniego na zimowy, co oznacza, iż przestawiamy nasze zegarki z godziny 3 na 2. Świetnie! Śpimy o godzinę dłużej. Jednak czy wiesz, jaki wpływ na nasze zdrowie ma zmiana czasu? Dziś spróbujemy odpowiedzieć na to pytanie.

Zegar biologiczny

Każdy organizm funkcjonuje według swojego zegara biologicznego, który ściśle określa jego rytm dobowy. Jakiekolwiek zaburzenie tego rytmu odbija się bowiem na naszym organizmie. Doskonale wiemy, że podróżując pomiędzy różnymi strefami klimatycznymi, czy czasowymi nasz organizm źle znosi wszelkie zmiany, wywołując wiele rożnego rodzaju dolegliwości.

Ponadto zapewne wielu z nas doświadcza sytuacji, kiedy budzimy się przed dźwiękiem budzika, czy też potrafimy z dużą dokładnością określić godzinę nawet wtedy, gdy przez długi czas nie spoglądamy na zegarek. To właśnie zasługa naszego zegara biologicznego, który dostraja się do otoczenia.
 

Zmiana czasu a zdrowie

Zmiana czasu z letniego na zimowy w wielu przypadkach odbija się na naszym zdrowiu i samopoczuciu. Szczególnie podatni na tego typu zmiany się osoby o ustabilizowanym trybie życia, którym często zajmie wiele dni na uregulowanie swojego zegara biologicznego.

Jakie objawy może wywołać zmiana czasu na zimowy? Głównym objawem jest tzw. zaburzenie homeostazy organizmu, czyli umiejętności utrzymania stałości pewnych czynności wewnętrznych.Wskutek tego możemy odczuwać takie dolegliwości, jak:

– ból głowy,
– senność,
– zmęczenie,
– dezorientację,
– zaburzenia apetytu.

Jak radzić sobie z objawami towarzyszącymi zmianie czasu?

Przede wszystkim powinniśmy jak najwięcej czasu spędzać na dworze, w świetle dziennym, aby zwyczajnie “naładować akumulatory”. Starajmy się również utrzymać taką ilość snu, jaką mieliśmy dotychczas i stopniowo przesuwać godzinę pójścia spać. Przede wszystkim należy słuchać swojego organizmu, który najlepiej wie, co w  danym momencie jest mu potrzebne. Jeśli czujemy senność, pozwólmy sobie na krótką drzemkę. Jeśli obudzimy się wcześniej z powodu uczucia głodu, zjedzmy coś lekkiego.

Zostaw komentarz