Zdrowie i uroda

Dieta Atkinsa, czyli na czym polega dieta niskowęglowodanowa

Napisany przez easylife
http://www.jestem-szczupla.pl

http://www.jestem-szczupla.pl

Chyba każdy zgodzi się, że to, co najlepiej smakuje, jest najczęściej określane przez dietetyków jako niezdrowe, zbyt ciężkie lub niewskazane. Rozglądasz się za dietą, która pozwoli ci spożywać ulubione potrawy, a przy tym pomoże w walce ze zbędnymi kilogramami?! Dieta Atkinsa, choć bardzo kontrowersyjna w środowisku dietetyków, może okazać się tym, czego szukasz.Filarem diety Atkinsa, nazywanej też dietą niskowęglowodanową, jest tłuszcz. Dr Atkins wysunął wniosek, że to właśnie tłuszcze powinny stanowić największą część dziennej dawki kalorycznej, przy jednoczesnym ograniczeniu spożycia węglowodanów. Dzięki temu w naszym organizmie dochodzi do spalania zgromadzonego nadmiaru tłuszczu.

Stosowanie diety Atkinsa prowadzi do zmiany procesu przemiany materii i lekkiego zakwaszenia krwi, co jednak znacząco zmniejsza uczucie łaknienia. Oczywiście, plan Atkinsa wiąże się także z pewnymi restrykcjami:

1. Przez czas trwania diety (14 dni) musimy unikać warzyw zawierających skrobię, produktów zbożowych, w tym pieczywa oraz owoców, mleka i jogurtów.

2. Spożywanie codzienne trzech posiłków i dwóch przekąsek w regularnych odstępach czasu, to także kluczowa zasada diety niskowęglowodanowej.

3. Ważne jest odpowiednie nawadnianie organizmu. Picie ok. 2 litrów płynów dziennie oraz ograniczenie napojów z kofeiną i czarnej herbaty przyczyni się do utraty około 2 kg tygodniowo.

Fazy diety Atkinsa

Dieta Atkinsa składa się z czterech faz. Początkowe etapy znacząco ograniczają ilość spożywanych węglowodanów, dzięki czemu możliwa jest szybka utrata zbędnych kilogramów. Ostania faza nie jest już właściwie dietą, lecz programem żywieniowym, który należy stosować przez resztę życia.

1 etap – trwa 2 tygodnie i ma za zadanie “zmusić” ogranizm do spalania tłuszczu zamiast węglowodanów.
Produkty wskazane:
– produkty bogatoproteinowe (mięso)
– produkty wysokotłuszczowe: oliwa, masło, majonez, awokado
– zielone warzywa o niskiej zawartości węglowodanów

Produkty zakazane:
– cukier,
– warzywa bogatoskrobiowe: kukurydza, ziemniaki,
– produkty zbożowe, pieczywo, makarony,
– owoce,
– nisktołuszczowy nabiał,
– kofeina.

2 etap – wprowadzamy do diety węglowodany w ilości ok. dodatkowych 5g. Spadek wagi jest mniej zauważalny. Produkty, które wprowadzamy stopniowo do diety.
– ser biały,
– warzywa skrobiowe,
– owoce,
– rośliny strączkowe,
– produkty pełnoziarniste.
Po tygodniu wprowadzamy kolejne 5 g produktów:
– biały ser lub mozarella,
– serek wiejski,
– kremówka.

3 etap – ta faza może trawać ok. 2-3 miesiące. Produkty wprowadzamy również stopniowo (dodatkowe 10 g)  jednak do momentu, aż zauważymy przybieranie na wadze. 10 g znajdziemy w następujących produktach:
– 0,5 jabłka,
– 0.5 greifruta,
– brzoskwinia,
– szklanka truskawek,
– kiwi,
– 12 kulek winogron,
– 0.5 szklanki orzechów.

4 etap – polega na utrzymaniu uzyskanych efektów. Ilośc węglowodanów, jakie możemy przyjmować powinna być taka, aby nie przybierać na wadze, czyli ok. 25-90 g dziennie.

Dieta ta, jak niemal każda inna, budzi wiele kontrowersji. Jednak jest świetnym rozwiązaniem dla tych, którym zależy na szybkim pozbyciu się kilogramów. Po odbyciu diety efekt zostanie utrzymany włącznie wówczas, gdy zmienimy swoje nawyki żywieniowe oraz zwiększymy ilość ruchu tak potrzebną do prawidłowego metabolizmu.

Zostaw komentarz