Szparagi – dla zdrowia i urody

SzparagiSzparagi cieszą się ogromną popularnością nie tylko ze względu na ich walory smakowe, ale również dlatego, iż są prawdziwą skarbnicą witamin i minerałów, a przy tym są lekkostrawne. Sezon szparagowy w Polsce trwa krótko, gdyż zalewie kilka tygodni w okresie od kwietnia do czerwca. Warto zatem wykorzystać ich potencjał czerpiąc z nich cenne dla zdrowia i urody składniki odżywcze.

Rodzaje szparagów

Na rynku istnieje kilka odmian szparagów, wśród których najpopularniejsze są białe szparagi, rosnące pod ziemią. Charakteryzują się one delikatnym i łagodnym smakiem. Z kolei zielone szparagi, popularne są głównie w Ameryce. W odróżnieniu od białych szparagów, mają one wyrazisty, ostry smak, a ich łodygi są cienkie. Szparagi fioletowe posiadają grubą łodygę o barwie purpurowo-fioletowej. Są on trudne w uprawie, dlatego spotyka się je dość rzadko.

Właściwości zdrowotne szparagów

Szparagi są nieocenionym źródłem kwasu foliowego, który jest niezwykle ważny zwłaszcza dla kobiet planujących ciążę, gdyż odpowiada za prawidłowy rozwój płodu. W szparagach znajdziemy również witaminę A , C i E oraz beta-karoten, które doskonale wpływają na wygląd naszej skóry. Oprócz witamin szparagi dostarczają również dużą dawkę wapnia, potasu, fosforu oraz sodu , a dzięki zawartości asparaginy (kwasu endogennego) wpływają na prawidłową gospodarkę wodną w naszym organizmie oraz regulują prace nerek. Natomiast występowanie w szparagach białka – glutationu sprawia, że korzystnie działają na wątrobę, pomagając w oczyszczaniu z toksyn, jak również są pomocne w zwalczaniu nowotworów oraz choroby Alzheimera.

Szparagi już od dawna znane były ze swoich właściwości przeczyszczających oraz moczopędnych. Były stosowane do leczenia reumatyzmu, zapalenia nerwów oraz wielu innych dolegliwościach.

Szparagi w kuchni

Ze świeżych szparagów możemy przyrządzać wiele ciekawych i smacznych dań. Gotowane szparagi, podane z sosem holenderkim lub beszamelem są świetnym dodatkiem do mięs oraz ryb. Szparagi możemy wykorzystać do przygotowania tarty, sałatek oraz zup w postaci kremu.

Warto pamiętać, że białe szparagi należy obrać przed ugotowaniem zaczynając od główki, a raczej tuż pod nią. Szparagi gotuje się w pozycji pionowej zalewając wrzącą, osoloną wodą. Białe szparagi gotuje się od 15 do 20 minut, zielone – nieco krócej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *