Zdrowie i uroda

Trening metaboliczny – rodzaje i zasady

Napisany przez easylife

Popularność treningu metabolicznego stale rośnie. Nic w tym dziwnego, bowiem tego rodzaju wysiłek daje doskonałe efekty: pozwala nie tylko spalić dużą liczbę kalorii podczas sesji, ale również, jak sama nazwa wskazuje, podkręca metabolizm również po treningu. Warto bliżej przyjrzeć się tej formie treningowej oraz zobaczyć, jakie są rodzaje treningu metabolicznego.

Tabata – podstawowy protokół interwałowy

Przyjmuje się, że trening metaboliczny, znany również pod nazwą “tabata”, jest obecnie uznawany za jeden z najbardziej efektywnych sposobów podnoszenia metabolizmu, co powoduje z kolei znaczne przyśpieszenie spalania tkanki tłuszczowej. Ten rodzaj treningu polega przede wszystkim na angażowaniu większości mięśni przy maksymalnym wysiłku w minimalnym czasie (1 protokół tabaty to 8 ćwiczeń o maksymalnie najwyższym wysiłku trwającym przez 20 sekund, po którym następuje 10 sekund odpoczynku).

Podstawowe zasady przeprowadzania treningu metabolicznego

Trening metaboliczny o charakterze beztlenowym wywołuje podniesiony metabolizm potreningowy, co oznacza, że w trakcie wykonywania samych ćwiczeń tłuszcz nie jest spalany. Jednak za sprawą tzw. długu tlenowego, który powstaje po zakończonym treningu metabolicznym, metabolizm znacząco przyspiesza, co skutkuje spalaniem tkanki tłuszczowej przez wiele kolejnych godzin. Do najważniejszych celów treningu tego typu należą między innymi: zwiększenie wydolności tlenowej (anaerobowej) oraz beztlenowej (aerobowej). Skuteczną metodą porównania różnic w ilości tlenu, jaki organizm pobiera przed oraz po skończonym treningu, może być więc pomiar parametru o nazwie EPOC. Efekt EPOC to nic innego jak, wspomniany już, dług tlenowy, powstający bezpośrednio w wyniku maksymalnej intensywności organizmu.



O czym warto pamiętać, podejmując trening metaboliczny?

Regularne ćwiczenia zapewniają więc większą wytrzymałość i wydolność organizmu. Warto pamiętać, że tabata może być powtarzana od 2-3 razy w ciągu tygodnia. Ponieważ trening ten jest bardzo intensywny, nie należy wykonywać go na czczo ani bezpośrednio po posiłku. Poza tym trzeba także pilnować stałego uzupełniania niedoboru elektrolitów.

Rodzaje treningu metabolicznego

Istnieje kilka rodzajów treningów metabolicznych, wśród których można wyróżnić między innymi: trening GRIT oraz HIIT. GRIT to trening interwałowy, trwający ok. 30 minut. Rozpoczyna się od intensywnej rozgrzewki, która poprzedza trzy główne jego części, nastawione kolejno na: wysmuklenie mięśni i koncentrowanie się na sile całego ciała, wzmocnienie mięśni nóg oraz zwiększenie ogólnej wydolności i wytrzymałości. Trening HIIT polega natomiast na wykonywaniu ćwiczeń o zwiększonej intensywności, przeplatanych umiarkowanymi ćwiczeniami cardio w stosunku 1:4. Trwa zwykle krócej niż trening GRIT, pozwalając na skuteczne spalanie tkanki tłuszczowej w stosunkowo krótkim czasie.




1 komentarz

  • chodze od 2 miesięcy na takie treningi cross i widzę efekty, i to prawda, że tymi treningami można spalić tłuszcz z brzucha, nie wiem, jak to się dzieje, ale działa 🙂

Zostaw komentarz